Hätänumero 112

Lataa puhelimeesi 112 Suomi -sovellus hätätilanteiden varalle, jotta löydät tarvitsemasi palvelun hätä- ja ongelmatilanteissa.

Hätätilanteissa toimimista ja hätänumeroon soittamista on hyvä harjoitella, jotta kaikki osaavat toimia mahdollisessa hätätilanteessa. Lasten kanssa harjoitellessa on erittäin tärkeää, ettei harjoittelu synnytä pelkoa lapsessa, vaan saa aikaan turvallisen olon. Lapsille on tärkeää opettaa, ettei hätätilanteessa hätänumeroon soittamista tarvitse jännittää, mutta pitää muistaa, että pilailusoitoista voidaan rangaista.

Hätäkeskukseen soitetaan vain kiireellisissä hätätilanteissa, kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle (poliisi, ensihoito, pelastus- ja sosiaalitoimi) tai kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa. Joskus hätäkeskuksessa voi olla ruuhkaa, odota rauhassa linjalla, puheluusi vastataan mahdollisimman nopeasti. Älä soita hätäkeskukseen turhaan, se saattaa viivästyttää hädässä olevan henkilön avunsaantia kohtalokkain seurauksin. Hätäkeskukseen ei tule soittaa kysely- tai tiedustelutarkoituksessa, häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa (esim. sähkökatkos) tai kiireettömissä tilanteissa. Hätäkeskukseen soittaminen on maksutonta. 

Jos olet epävärmä tilanteen kiireellisyydestä, soita hätänumeroon 112. Hätäkeskuspäivystäjät osaavat neuvoa sinua toimimaan asianmukaisella tavalla tai lähettävät paikalle kiireellistä apua. 

Kun kohtaat kiireellisen hätätilanteen, soita hätänumeroon 112. Hätänumerosta vastataan "Hätäkeskus - Nödcentralen" ja hätäkeskuspäivystäjä esittää kysymyksiä, joihin on tärkeää vastata. Hätäkeskus tarvitsee tietoa mm. siitä mitä on tapahtunut ja tapahtuman tarkan osoitteen. Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin mahdollisimman tarkasti ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan, tarvittaessa käyttäen puhelimen kaiutintoimintoa apunasi. Älä sulje puhelua, ennen kuin olet saanut siihen luvan. Odota avun saapumista paikalle ja tarvittaessa mene auttajia vastaan (esim. tien päähän tai alaovelle).

Hätäpuhelun jälkeen pyri pitämään puhelin lähellä ja puhelinlinja vapaana, jotta viranomaiset saavat sinuun tarvittaessa yhteyden lisätietojen selvittämiseksi. Puhelu saattaa tulla tuntemattomasta numerosta. 

Jos tilanne muuttuu, soita uudelleen hätänumeroon 112. 


Hätäkeskuslaitoksen sivuilta löytyy runsaasti erilaisia materiaalia, kuten YouTube-videoita, joita voi käyttää myös opetuksessa. Vuosittaista 112-päivää vietetään 11.2. Tietoa päivästä ja erilaisia materiaaleja löydät hätäkeskuslaitoksen sivujen lisäksi myös sosiaalisesta mediasta tunnisteilla #112paiva, #112dagen ja #112day. 

https://112.fi/materiaalit ja https://112.fi/112-paivan-materiaalit 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita